حفظ سلامت
امام علی (ع): هر کس در دنیا سلامت داشته باشد، ایمن می شود و هر کس (به سبب کوتاهی در تامین سلامت) بیمار شود، پشیمان خواهد شد. (بحار ،جلد 78، صفحه 37)
امام علی (ع): سلامت نعمتی است که باید قبل از بیماری، آن را غنیمت شمرد. (بحار ،جلد 81، صفحه 173)
امام علی (ع): حفظ جان و سلامت، از حقوقی است که بر عهده داری. (نهج البلاغه ،نامه 59)
امام حسین (ع): سلامت نعمت پنهانی است که هر گاه موجود باشد، فراموش می شود و هر گاه از دست برود، به یاد می آید. (بحار، جلد 81، صفحه 172)
امام صادق (ع): هر آنچه که در آن زیانی برای بدن انسان باشد، خوردنش جز در حالت ضرورت، حرام است. (تحف العقول ،صفحه 354)
امام صادق (ع): در آنچه که برای تامین سلامت هزینه می شود اسراف نیست، زیرا اسراف در آن است که مال تلف شود و زیان به بدن برسد. (الفصول المهمه فی اصول الائمه- حر عاملی (ره) ، صفحه 498)
امام علی (ع): بسا که دارو، خود موجب بیماری شود. (غرر الحکم ،صفحه 484، حدیث 11179)
امام علی (ع): هیچ پیشگیری همچون تامین سلامت، موثر نیست. (غرر الحکم، صفحه 484)
امام علی (ع): دستیابی به تندرستی جز با پرهیز میسر نیست. (غرر الحکم، صفحه 484)
امام علی (ع): سلامت، گوارا ترین نعمت هاست. (غرر الحکم ،صفحه 484)
امام علی (ع): هر کس در گرسنگی کامل، غذا بخورد، غذا را خوب بجود، در حالی که هنوز میل خوردن دارد، غذا را واگذارد و چون احساس قضای حاجت کرد، آن را محبوس ندارد، به هیچ بیماری جز بیماری مرگ، مبتلا نمی شود. (مکارم الاخلاق ،جلد 1، صفحه 314، حدیث 1003)
امام علی (ع):نوشیدن دارو برای بدن ،به صابون برای جامه می ماند ، آن را تمیز می کند، اما کهنه اش هم می کند.(شرح نهج البلاغه،جلد20،صفحه300،حدیث422)
امام علی (ع):مسلمان به دارو توسل نمی جوید ، مگر آن هنگام که بیماری اش بر تن درستی اش چیرگی یابد.(الخصال، صفحه620، حدیث10)
امام صادق(ع): سه چیز ،ناخوشایندی در پی می آورد:...و نوشیدن دارو بدون بیماری، هر چند شخص از آن دارو ، جان به در برد.(تحف العقول، صفحه321)
امام صادق(ع): هر کس تن درستی اش بر بیماری اش چیرگی داشته باشد و دارو بنوشد ،به زیان خویش، اقدام کرده است.(طب الائمه لا بنی بسطام، صفحه61)
حضرت رسول (ص): ازدواج فامیلی نکنید زیرا ممکن است فرزند با ناهنجاری های روانی و جسمی ارثی متولد شود. (تذکره الفقها ،جلد 2، صفحه 569)
حضرت رسول (ص): ازدواج با غیر فامیل کنید و موجب به وجود آمدن فرزندان ناهنجار (جسمی – روانی) نشوید. (مع الطب فی القرآن، دکتر دیاب، دکتر قرقوز)